Преузето са www.pravno-informacioni-sistem.rs
Редакцијски пречишћен текст
На основу члана 22а. Закона о заштити на раду (“Службени гласник РС”, бр. 42/91, 53/93, 67/93 и 48/94),
Министар за рад, борачка и социјална питања доноси
ПРАВИЛНИК о заштити на раду при извођењу грађевинских радова
“Службени гласник РС”, бр. 53 од 27. новембра 1997, 14 од 20. фебруара 2009- др. уредба; II. МЕРЕ И НОРМАТИВИ ЗАШТИТЕ НА РАДУ; 24. Изградња путева
24. Изградња путева
Члан 105.
Грађење путева кроз брдско-планинске или шумске пределе, насељена места у близини активних саобраћајница изводи се, по правилу, уз спровођење посебних мера заштите на раду.
Документација о посебним мерама заштите на раду изграђује се у складу са саобраћајним прописима и одредбама члана 16. овог правилника.
Кад се пут гради у условима наведеним у члану 17. став 2. овог правилника, израда документације о мерама заштите на раду је обавезна.
Земљани радови на изградњи путева изводе се уз спровођење мера заштите на раду утврђених у чл. 12–28. овог правилника.
Члан 106.
Кад се радови на грађењу путева, као и радови на изградњи прилаза градилишту или радови у кругу градилишта, изводе у земљишту које указује на могућност постојања отровних змија, овакво градилиште мора да буде снабдевено серумом против змијског уједа и организовано тако да серум може да се допреми до места кретања и рада радника и буде благовремено употребљен у случају потребе.
У свакој смени мора да буде најмање по један радник обучен за правилну употребу серума против змијског уједа.
Члан 107.
Привремене приступне путеве градилишту, пролазе, прилазе и прелазе извођач радова је дужан да одржава у исправном стању, а у зимском периоду да предузима мере за безбедно коришћење.
Члан 108.
Кад се излаз саобраћаја са трасе пута у изградњи обезбеђује постављањем привремених конструкција, ове се изводе према пројекту у коме је доказана њихова стабилност и прописани услови за употребу и одржавање.
Члан 109.
Подземне воде које се појаве на делу пута у изградњи одводе се са градилишта тако да не подлокавају делове пута, косину изнад и испод пута и не угрожавају објекте на путу.
Члан 110.
Ручни превоз материјала, кад се обавља вагонетима, радни колосек (дековиљски) мора да буде осигуран од исклизнућа вагонета и стално одржаван у исправном стању.
Кад је колосек постављен у подужном нагибу, вагонети морају да имају кочнице. Кочење помоћу дрвених греда, дасака или других приручних предмета забрањено је.
При ручном превозу материјала вагонетима брзина вагонета не сме да буде већа од 10 км. на час.
Кад је радни колосек постављен на скели, скела мора да буде израђена на основу пројекта чији је садржај у складу са одредбама члана 79. овог правилника.
Члан 111.
Пролази за раднике између уређаја за припрему камена за изградњу путева (туцаника) у дробилишном постројењу морају да буду широки најмање 100 цм.
Места пролаза изнад којих постоји могућност пада камена обезбеђују се заштитним надстрешницама.
Поред уређаја израђују се прописане радне платформе за кретање и рад радника приликом одржавања и поправки уређаја.
Члан 112.
Убацивање камена у дробилицу изводи се са чврсте радне платформе са прописаном заштитном оградом.
За одглављивање камена користе се посебне куке.
Кад бункер за пријем камена из мајдана има решетку у поду ка отвору дробилице, чишћење решетке или одглављивање камена може се вршити пошто се претходно радници обезбеде од упада у отвор.
Док је дробилица у раду, стајање на ивицама отвора за убацивање камена, забрањено је.
Члан 113.
Радници који раде на дробилици морају да буду заштићени од камене прашине – респираторима или поливањем водом.
Коришћење заштитних наочара је обавезно.
Члан 114.
Материјал који се користи за асфалтирање путева (битумен, катран и други деривати нафте) може да се загрева само у посебним судовима.
Загревање материјала из става 1. овог члана у отвореним судовима, без обзира на место употребе и количину, забрањено је.
Члан 115.
Котлови уређаја за загревање асфалтне масе морају да имају поклопце, ради спречавања прскања масе.
Послуживање уређаја обавља се са радне платформе на којој је постављена заштитна ограда.
Подесним размештајем више уређаја за загревање асфалтне масе спречава се преношење пожара са једног уређаја на други.
Члан 116.
Ложиште пећи котла мора бити заштићено од избијања пламена из ложишта у поље.
Члан 117.
Захватање вреле растопљене асфалтне масе може се вршити само помоћу за то израђених судова.
Врела растопљена асфалтна маса преноси се у посебно израђеним судовима са поклопцима. Судови се не смеју препуњавати.
Члан 118.
Отвор котла за пуњење кречним брашном, агрегатом туцаника и смолом на уређају за кување и мешање асфалтне масе мора да има заштитни поклопац, ради спречавања ширења прашине и штетних гасова.
Уређаји из става 1. овог члана морају да имају направе за одвођење гасова, дима и прашине из круга градилишта.
Члан 119.
Премазивање и квашење ваљка за равнање асфалта врши се помоћу за то израђене направе.
Забрањено је да радник иде испред моторног ваљка и премазује и кваси делове ваљка за равнање асфалтне масе.
Ваљак при ходу уназад мора да буде опремљен ретровизорима за преглед обе ивице путање кретања.
Извођење радова на путањи кретања ваљка, забрањено је.
Члан 120.
Запаљена асфалтна маса не сме се гасити водом.
Средства за гашење запаљене асфалтне масе (песак, цираде и др.) морају да буду припремљена унапред у близини радова.
Члан 121.
Асфалтерске радове могу да обављају само радници упознати са штетностима и опасностима, који су оспособљени и проверени за примену седстава заштите на раду и чија је здравствена способност за обављање ових радова потврђена.
Умивање топлом водом треба да буде омогућено на градилишту радницима после завршеног рада.