Преузето са www.pravno-informacioni-sistem.rs
Редакцијски пречишћен текст
ЗАКОН
о безбедности и здрављу на раду
“Службени гласник РС”, бр. 101 од 21. новембра 2005, 91 од 5. новембра 2015, 113 од 17. децембра 2017 – др. закон
VII. ЕВИДЕНЦИЈА, САРАДЊА И ИЗВЕШТАВАЊЕ
Члан 49.
Послодавац је дужан да води и чува евиденције о:
1) радним местима са повећаним ризиком;
2) запосленима распоређеним на радна места са повећаним ризиком и лекарским прегледима запослених распоређених на та радна места;
3) повредама на раду, професионалним обољењима и болестима у вези са радом;
4) запосленима оспособљеним за безбедан и здрав рад;
5) опасним материјама које користи у току рада;
6) извршеним испитивањима услова* радне околине;
7) извршеним прегледима и проверама опреме* за рад*;
8) пријавама из члана 50. овог закона;*
9) издатим средствима и опреми за личну заштиту на раду;*
10) извршеним лекарским прегледима запослених у складу са прописима о безбедности и здрављу на раду.*
Начин вођења евиденција из става 1. овог члана прописује министар надлежан за рад.
*Службени гласник РС, број 91/2015
Члан 49а*
Послодавац у евиденцијама из члана 49. став 1. тач. 2), 3), 4), 9) и 10) овог закона уноси име и презиме запосленог и назив радног места.*
Акти у поступку обезбеђивања претходног и периодичног лекарског прегледа запосленог на радном месту са повећаним ризиком из члана 43. овог закона садрже податке о личности: име и презиме лица, јединствени матични број грађана, односно датум рођења, место рођења и општина, занимање, степен стручне спреме, назив радног места и податке о здравственом стању.*
Извештај о повреди на раду и професионалном обољењу из члана 51. овог закона садрже податке о личности: име и презиме лица, пол, јединствени матични број грађана, односно датум рођења, пребивалиште, односно боравиште, степен стручне спреме, податке о радном месту и повреди на раду, односно о врсти професионалног обољења и о здравственом стању.*
Подаци о личности из става 3. овог члана достављају се на коришћење организацијама надлежним за здравствено, пензијско и инвалидско осигурање и Управи за безбедност и здрављe на раду.*
Акта која се установљавају подзаконским прописима којима се уређују превентивне мере из члана 7. овог закона не могу да садрже више података о личности од следећих података, и то: име и презиме, јединствени матични број грађана, датум рођења, место рођења и општина, занимање, степен стручне спреме, назив радног места и податке о здравственом стању.*
*Службени гласник РС, број 91/2015
Члан 50.
Послодавац је дужан да одмах, а најкасније у року од 24 часа од настанка, усмено и у писменој форми пријави надлежној инспекцији рада и надлежном органу за унутрашње послове сваку смртну, колективну или тешку повреду на раду, повреду на раду због које запослени није способан за рад више од три узастопна радна дана, као и опасну појаву која би могла да угрози безбедност и здравље запослених.
Послодавац је дужан да, најкасније у року од три узастопна радна дана од дана сазнања, пријави надлежној инспекцији рада професионално обољење*.
*Службени гласник РС, број 91/2015
Члан 51.
Извештај о повреди на раду и професионалном обољењу који се догоде на радном месту, послодавац је дужан да достави запосленом који је претрпео повреду, односно код кога је утврђено професионално обољење и организацијама надлежним за здравствено и пензијско и инвалидско осигурање.*
Садржај и начин издавања обрасца извештаја из става 1. овог члана прописује министар надлежан за рад.
Послодавац је дужан да на захтев инспектора рада ии представника запослених достави извештај о стању безбедности и здравља на раду запослених, као и о спроведеним мерама.
*Службени гласник РС, број 91/2015
Члан 52.
Послодавци, синдикати, осигуравајућа друштва, организације надлежне за здравствено и пензијско и инвалидско осигурање дужни су да сарађују и учествују у доношењу заједничких ставова о питањима унапређивања безбедности и здравља на раду, као и да се старају о развоју и унапређивању опште културе безбедности и здравља на раду, у складу са овим законом.
Организације надлежне за здравствено и пензијско и инвалидско осигурање дужне су да министарству надлежном за рад доставе податке о повредама на раду, професионалним обољењима * и инвалидима рада најмање једном годишње и то најкасније до 31. јануара наредне године за претходну годину, а на захтев министарства надлежног за рад и у краћем року.
*Службени гласник РС, број 91/2015
Члан 53.
Послодавац је дужан да запослене осигура од повреда на раду, професионалних обољења и обољења у вези са радом, ради обезбеђивања накнаде штете.
Финансијска средства за осигурање из става 1. овог члана падају на терет послодавца, а одређују се у зависности од нивоа ризика од повређивања, професионалног обољења или обољења у вези са радом на радном месту и радној околини.
Услови и поступци осигурања од повреда на раду, професионалних обољења и обољења у вези са радом запослених уређују се законом.