Шта год да радите, где год да идете. чиме год да се бавите – правите сами себи подсетнике на све теме којима се бавите, и које су Вам важне.
Заштита на раду при извођењу грађевинских радова је прецизно уређена Правилником о заштити на раду при извођењу грађевинских радова, “Службени гласник РС”, бр. 53 од 27. новембра 1997, 14 од 20. фебруара 2009- др. уредба, и ја на овом мом блогу правим подсетник на тему предавања и обука за безбедан и здрав рад, како за све Вас који читате мој блог, тако и за мене лично. У објавама које следе можете прочитати разне садржаје; а Закон, правилнике и уредбе о безбедности и здрављу на раду у целини можете наћи на линку www.pravno-informacioni-sistem.rs као и све друге прописе, законе и правилнике и др. који су на снази у Републици Србији.
У наставку можете читати следеће на ову тему.
Члан 167.
Тунелским радовима, у смислу овог правилника, сматрају се радови у подземном засведеном простору, као што су радови у тунелима, колекторима, доводним и одводним цевима у хидротехничким објектима, ревизионим или ињекционим галеријама и други подземни радови.
Тунелски радови изводе се на основу пројекта о грађењу тунела, који обезбеђује извођач.
Мере заштите на раду спроводе се у складу са техничким и прописима о заштити на раду, при грађењу тунела, прописима о техничким мерама и заштити на раду при рударским подземним радовима, пројектом о грађењу тунела и овим правилником.
Пројекат о грађењу тунела, поред осталог мора, да садржи:
1) опис редоследа радова и радних операција у свакој фази рада;
2) опис организације извођења радова;
3) технички опис фаза грађења и технички опис радних операција;
4) опис и приказ мера заштите на раду приликом извођења радова.
Члан 168.
Дрвена грађа која се употребљава у тунелима за заштиту од обрушавања (подграда са оплатом) мора да буде од здравог дрвета, без механичких оштећења.
За подграду се, по правилу, употребљава обло или тесано дрво четинара.
Димензије и распоред елеманта подграде са оплатом, редослед постављања, начин међусобног повезивања и други детаљи неопходни за извођење подграде и оплате треба да буду приказани у пројекту о грађењу тунела.
Чист отвор пролаза за раднике не сме да буде мањи од 160 цм за висину и 60 цм за ширину.
Члан 169.
Типски челични монтажни носачи (ременате) заштитних конструкција од обрушавања, постављају се на међусобним растојањима у зависности од врсте земљаног материјала у коме се гради тунел, могућег брдског притиска и врсте оплате и начина њеног постављања.
Пројекат о грађењу тунела мора јасно да пропише растојања, конструкцију ремената, међусобне везе, врсту и начин постављања оплате за земљане материјале на које се наиђе при избијању тунела.
Детаљ постављања заштите од обрушавања са мерама заштите на раду на делу од ивице завршене подграде или завршене тунелске цеви до чела ископа (незаштићена зона), мора да буде посебно разрађен у пројекту о грађењу тунела.
Члан 170.
Заштита од обрушавања у тунелу мора да се поставља упоредо са ископом.
Незаштићена зона може да се оставља само у стенама које су компактне и немају лабилне комаде подложне паду.
Пре него што радници започну радове у зони у којој није постављена заштита од обрушавања, мора да се изврши провера откопаних површина, ради утврђивања и евентуалног уклањања лабилних комада на начин и са помагалима како је предвиђено у пројекту грађења тунела.
Радници који проверавају да ли на откопаној површини има лабилних комада, приликом испитивања стоје у безбедној зони која је претходно проверена, а проверу врше помоћу штапова довољне дужине која им омогућује да су на сигурном одстојању од дела који се испитује.
Члан 171.
Кад се копање тунела врши ископном машином, дужина незаштићене зоне од обрушавања не сме прелазити дужину крака машине.
Члан 172.
За употребу експлозива у тунелима израђује се посебан пројекат о мерама заштите на раду.
Пројекат о мерама заштите на раду при употреби експлозива израђује се у складу са прописима о руковању експлозивним средствима и минирању у рударству и на основу одредаба овог правилника.
Употреба експлозива дозвољена је кад се спроведу мере заштите на раду утврђене пројектом.
За време непогоде радови на минирању са електричним паљењем морају да се обуставе.
Члан 173.
Електрична инсталација у тунелу изводи се са кабловима чија је изолација ојачана због заштите од механичких оштећења.
Електрични водови дуж тунелске цеви, која се користи за смештај водова, подижу се од подлоге по којој се крећу радници на висину најмање:
1) 2,50 м на делу у коме радови нису довршени;
2) 3,50 м на делу у коме су радови довршени.
Електрични водови у тунелској цеви у којој се користи електрична или друга вуча, постављају се дуж тунела на висину одређену пројектом о грађењу тунела, у зависности од врсте вуче, нивелете, габарита кола и других саобраћајно-манипулативних елемената, тако да не дође до механичког додира при евентуалном искакању композиције и скретању возила.
У подручју чела ископа, на удаљености најмање 15,00 м од чела, ако пројектом о грађењу тунела није друкчије предвиђено и у зони других места рада, морају да се предузму посебне мере против удара електричне струје, као што су снижење напона, галванско раздвајање и друге мере у складу са прописима о заштити на раду од опасног дејства електричне струје.
Члан 174.
Кад се у тунелу појављује вода, електрична инсталација израђује се у степену механичке заштите (од прскајуће воде, од млаза воде, потопљен у води и сл.), утврђеним пројектом о грађењу тунела.
Члан 175.
Осветљеност пролаза и места рада у тунелу утврђује се и изводи у складу са пројектом о грађењу тунела.
Расветна тела у тунелу прикључују се на електричну мрежу са сопственим извором енергије, како би у случају нестанка електричне енергије у спољној мрежи, била обезбеђена осветљеност комуникационог простора.
Употреба карбитских лампи за осветљавање тунела, забрањена је.
Члан 176.
Ако постоје могућности појаве, у смислу прописа којима се уређује заштита на раду, опасних материја у тунелу се врше сталне провере састава ваздуха.
Састав ваздуха у тунелу мора у свему одговарати југословенским стандардима и другим прописима о допуштеној максималној концентрацији опасних материја у атмосфери радних просторија.
Рокове, обим, садржину и начин испитивања састава ваздуха утврђује предузеће које изводи радове и одређује раднике одговорне за обављање провере, као и раднике одговорне за предузимање посебних мера заштите на раду у случају присуства опасних материја.
Извођење радова на изградњи тунела из става 1. овог члана забрањено је, док се на градилишту не спроведу мере из става 3. овог члана.
Члан 177.
Чело ископа и друга радна места у тунелу проветравају се вештачком вентилацијом ако при раду у тунелу настају гасови, прашина, кварцни песак и друге материје штетне по здравље радника, а у количинама изнад максимално дозвољених концентрација према прописима о заштити на раду и југословенским стандардима.
Количине штетних материја на радним местима утврђују се мерењима и доводе се на величине испод граница максимално дозвољених концентрација.
Вентилациона инсталација поставља се према пројекту о грађењу тунела, тако да вентилационе цеви не ометају извођење радова у тунелу, нити да буду изложене механичким оштећењима.
Вентилациона инсталација редовно се прегледа и одржава у исправном стању.
Члан 178.
Подземна вода која притиче у тунел мора да се одводи из тунела тако да места рада, стазе за кретање радника, колосек или коловоз не смеју да буду под водом.
Хоризонтални и пролази са малим падом одводњавају се јарковима или каналима, по потреби пумпама, који својим положајем и дубином не смеју да угрозе безбедност радника при кретању.
Пролази већих подужних нагиба одводњавају се цевима.
Јаркови, канали са пумпним местима и цеви за одводњавање морају се редовно чистити и одржавати у исправном стању.
Одводњавање тунела спроводи се тако да не подрива ослонце заштитне конструкције, не подлокава зидове тунела или облогу тунела, не испира стене у поткопу и не оштећује уређаје и помоћне саобраћајнице.
Члан 179.
Подземну воду која притиче у јаму не треба затварати на месту продора, већ је каптирати и цевима или каналима одвести из тунела.
Затварање места продора воде може се извести само кад је изграђен пројекат који треба да обухвати све мере које морају да се предузму да заптивање продора не проузрокује опасне или штетне последице по раднике у тунелу.
Члан 180.
Превоз ископаног материјала обавља се не препуњавајући вагонете или возила.
Средствима намењеним за превоз материјала не смеју се превозити радници.
Ускакање и искакање у и из средстава превоза, док су у покрету, забрањено је.
Коловоз или колосек код моторног превоза материјала у тунелу, морају непрекидно да се прегледају и одржавају у исправном стању.
Члан 181.
Кад се превоз у тунелу обавља локомотивском вучом, забрањено је гурање, односно потискивање воза.
Потискивање воза локомотивом може се врштити само кад се вагонети размештају при маневрисању.
Изузетно, потискивање воза локомотивом може се дозволити на краћим растојањима, али тада од стране извођача радова морају да буду утврђени услови под којима се овај превоз обавља и спроведене мере за спречавање незгода.
Вагонети на које су натоварени дугачки предмети не смеју се копчати за локомотиву.
Пругама којима саобраћају локомотиве не сме се истовремено вршити превоз другим превозним средствима.
Крајеви композиције морају да буду осветљени црвеним светиљкама на оба горња рогља.
Члан 182.
Превоз у тунелу помоћу моторне вуче изводи се на основу пројекта о грађењу тунела који утврђује услове за обављање и одржавање превоза.
Поред осталог, пројекат мора да пропише брзину вожње, највеће дозвољено оптерећење, начин превоза радника, сигналне знаке, најмање дозвољено растојање габарита воза до елемената заштитне конструкције, највећи подужни пад или успон подлоге и друге експлоатационе нормативе значајне за сигурност превоза.