МОНТЕР СУВЕ ГРАДЊЕ / ГИПС ЕНТЕРИЈЕРИ спуштени плафони, преградни зидови и облоге
Монтери суве градње су ученици Грађевинске школе у Београду, који се школују да постану будуће занатлије/мајстори монтери суве градње, пословође, грађевински техничари/инжењери, извођачи радова и предузетници за спуштене плафоне, преградне зидове и облоге од гипсаних плоча (Knauf GIPS и еквивалентних) и декоративну гипсану орнаментику (розете, лајсне и сл.).
Петар Ракас, професор суве градње / наставник праксе 066-334-224 | 064-172-53-73
Грађевинска школа Београд, ул. Хајдук Станкова 2.
Могућности за наставак школовања и посao у струци ГРАЂЕВИНСКИ ТЕХНИЧАР, ПОСЛОВОЂА, ПРЕДУЗЕТНИК и ГРАЂЕВИНСКИ ИНЖЕЊЕР.
УПИС У СРЕДЊУ ШКОЛУ СУВА ГРАДЊА
За све ученике, који су завршили основну школу, и бирају средњу школу по својој мери, ако желе бити професионалци и предузетници у сувој градњи, треба уписати Грађевинску школу у Београду, образовни профил МОНТЕР СУВЕ ГРАДЊЕ (мајстор за спуштене плафоне, преградне зидове и облоге од гипсаних плоча и орнаментике), па по завршетку школе бити мајстор, усавршавати се да се постане пословођа, а онда развијати свој посао као предузетник.
Петар Ракас, професор суве градње / наставник праксе (наставни предмет технологија рада са практичном наставом односно технологија рада и пракса).
066-334-224 | 064-172-53-73 Грађевинска школа, Београд. Предајем технологију рада и праксу ученицима трогодишњег занатског образовног профила монтер суве градње. Монтер суве градње је грађевински мајстор који монтира спуштене плафоне, преградне зидове и облоге у ентеријерима од гипсаних плоча (типа Knauf и др.) и декоративну гипсану орнаментику (розете, лајсне и сл.) / гипс ентеријере. Ученици током школовања уз технологију рада са практичном наставом, имају све потребне стручне предмете – нацртну геометрију и техничко цртање, грађевинске материјале, грађевинске конструкције, статику, читање пројеката, организацију грађења, ентеријере и др. укључујући и предузетништво, а уз трогодишњу праксу на градилиштима када после завршетка Грађевинске школе у Београду (положеног завршног испита) почну да раде у струци брзо заузимају мајсторске позиције у фирмама, а временом постају и пословође. Уз стечено радно искуство као професионалци, обезбеђене пословне контакте, набављен алат и опрему за рад; просечно после три до пет година најодважнији постају грађевински предузетници / извођачи радова. Данас међу пословним сарадницима имам велики број мојих бивших ученика који су данас предузетници и воде своје фирме, и који примају неке нове ученике код себе на праксу.
Такође, ко заврши трогодишњи образовни профил монтер суве градње, одмах може да настави још једну годину школовања и заврши четворогодишњи образовни профил грађевински техничар, односно може да студира грађевину или архитектуру.
У Србији само у Грађевинској школи у Београду постоји школовање монтера суве градње од 2003. године у континуитету у сва три разреда.
Петар Ракас, професор суве градње / наставник праксе, 066-334-224 | 064-172-53-73 petarrakas@gradjevinska.edu.rs ️
Knauf GIPS – СРБИЈА
Кнауф Земун доо из Београда https://www.knauf.rs/ по уговору о сарадњи са Заједницом геодетских и грађевинских школа Србије, подржава Грађевинску школу у Београду и ученике образовног профила монтер суве градње од 2003 године до данас у школском систему Србије, па и моје ученике монтере суве градње у Грађевинској школи у Београду. Кнауф као светска фирма подржава школовање младих грађевинских мајстора у Европи и свету. У почетку 2003. године образовни профил монтер суве градње уведен је у 8 (осам) средњих техничких школа у Србији, а током времена ова одељења су се затворила због малог броја ученика осим код нас у Грађевинској школи у Београду. Данас је Грађевинска школа у Београду једина СРПСКА ШКОЛА СУВЕ ГРАДЊЕ, како то воле да кажу колеге који раде у грађевинској струци.
Нашим заједничким радом уз учешће извођача грађевинских радова у сувој градњи, који обезбеђују праксу на градилиштима, школовали смо много младих мајстора монтера суве градње, од којих су многи постали и пословође и предузетници, а део њих наставио je школовање на студијама грађевине. Све ово смо потврдили успехом мојих ученика на Међународним такмичењима младих монтера суве градње старости до 21 године живота у Србији и Европи, где смо освајали прва, друга и трећа места. Хвала свима на сарадњи и подршци.
Посебну захвалност на сарадњи и подршци упућујем уваженој господи из фирме Кнауф – Горану Стојиљковићу, дипл.инж.арх., руководиоцу технике суве градње, као и Небојши Станковићу, инструктору суве градње. Такође, захвалност дугујем на сарадњи и Срђану Гочићу инструктору из фирме Кнауф, а нову сарадњу имам у Владану Миливојевићу, некада мом ученику, који је завршио Грађевинску школу у Београду, прво редовно за монтера суве градње (3 степен), а потом и ванредно за извођача инсталатерских и завршних грађевинских радова (4 степен), који је радио у Београду и иностранству као мајстор и пословођа, а данас је инструктор и за суву и за мокру градњу у Кнауф-у.
Европско такмичење – припреме – Владан Миливојевић – ученик монтер суве градње
НАСТАВНИ ПЛАН И ПРОГРАМ ЗА ОБРАЗОВНИ ПРОФИЛ МОНТЕР СУВЕ ГРАДЊЕ
СТАНДАРД КВАЛИФИКАЦИЈЕ
- Назив квалификације: Монтер суве градње
- Сектор – подручје рада: Грађевинарство – Геодезија и грађевинарство
- Ниво квалификације: III
- Сврха квалификације: Монтирање гипс-картонских плоча и орнаментике.
- Начин стицања квалификације: Квалификација се стиче након успешно завршеног процеса средњег стручног образовања.
- Трајање: Програм средњeг стручног образовања за стицање квалификације траје три године
- Начин провере: Достигнутост исхода програма средњег стручног образовања се проверава на завршном испиту који спроводи средња школа.
- Заснованост квалификације: Квалификација се заснива на опису рада, циљевима стручног образовања и исходима стручног образовања.
8.1. Опис рада
Дужности – стручне компетенције:
- Организовање и припремање радова
- Израда потконструкције
- Монтирање гипс-картонских плоча и орнаментике
Дужности – стручне компетенције | Задаци – jединице компетенцијa |
Организовање и припремање радова | – Утврђивање захтева клијента или послодавца- Читање пројекта и друге спецификације ради дефинисања позиције рада- Израда предмера и предрачуна радова (планирање ресурса – материјал, алат, време)- Израда калкулације цена извршених радова (утрошак материјала и времена)– Организовање радног простора (рашчишћавање простора)– Припрема подлоге за рад (одстрањивање неравнина, дорада подлоге) |
Израда потконструкције | – Размеравање и обележавање површина за постављање потконструкције- Обрада потконструкције (размеравање, обележавање и сечење елемената потконструкције)- Постављање термо /звучно-изолационих трака- Монтирање потконструкције– Постављање облога за инсталационе водове |
Монтирање гипс-картонских плоча и орнаментике | – Размеравање, обележавање, сечење и обрада ивице гипс-картонских плоча- Фиксирање гипс-картонских плоча за потконструкцију- Постављање изолационих материјала- Обрада спојева гипс-картонских плоча– Уграђивање трака за бандажирање– Размеравање, исецање и обрада отвора у гипс-картонским плочама за прикључке– Израда једноставне гипсане орнаментике (праволинијске и кружне)– Монтирање гипсане орнаментике (једноставне и сложене) |
8.1.1. Екстремни услови под којима се обављају дужности:
- загађеност ваздуха (прашина, опиљци, испарења, отровне супстанце и сл.).
8.1.2. Изложеност ризицима при обављању дужности:
- ризик од механичких повреда
- ризик од пада
- ризик од струјног удара
8.2. Циљеви стручног образовања
Циљ стручног образовања за квалификацију МОНТЕР СУВЕ ГРАДЊЕ је оспособљавање лица за монтирање гипс-картонских плоча и орнаментике.
Неопходност сталног прилагођавања променљивим захтевима тржишта рада, потребе континуираног образовања, стручног усавршавања, развој каријере, унапређивања запошљивости, усмерава да лица буду оспособљавана за:
- примену теоријских знања у практичном контексту;
- примену сигурносних и здравствених мера у процесу рада;
- примену мера заштите животне средине у процесу рада;
- употребу информатичке технологије у прикупљању, организовању и коришћењу информација у раду и свакодневном животу;
- преузимање одговорности за властито континуирано учење и напредовање у послу и каријери;
- препознавање пословних могућности у радној средини и ширем социјалном окружењу.
8.3. Исходи стручног образовања
Стручне компетенције | Знања | Вештине | Способности и ставови |
По завршеном програму образовања, лице ће бити у стању да: | |||
организује и припрема радове | – разликује одговарајућу документацију за реализацију радног задатка- употреби карактеристичне детаље из идејног и извођачког пројекта- наведе врсте и објасни структуру грађевинских норми- примени калкулативни фактор– наведе и објасни фазе израде предмера (опис позиција, исказнице)– наведе технолошки поступак организовања рада на радном месту– наведе принципе безбедности и заштите здравља на раду– објасни намену и значај коришћења опреме и средстава за заштиту при раду– објасни намену и значај правилне употребе мердевина и радних платформи– наведе операције за припрему подлоге– опише својства, начин употребе, транспорта, складиштења и правилне заштите материјала који се користе у сувој градњи– наведе средства за рад у сувој градњи (алат, машине, опрема и др) | – нормира грађевинске радове- изради анализу цене за конкретне позиције у свом занимању- направи спецификацију радне снаге и материјала за радове у сувој градњи- изради динамички план конкретних радова (време трајања и укључивање појединих активности,радници –сати)– израчуна цену појединачних грађевинских позиција– обрачуна грађевинске радове у свом занимању– монтира мердевине и радне платформе– припреми подлогу– изабере одговарајући материјал за дату позицију рада– одложи потребни материјал на радно место– изабере и припреми одговарајући алат, машине и опрему– примењује у раду мере безбедности и заштите здравља. | – савесно, одговорно, уредно и прецизно обавља поверене послове;- ефикасно планира и организује време;- испољи позитиван однос према значају спровођења важећих прописа и стандарда у делатности грађевине;- испољи позитиван однос према функционалности и техничкој исправности машина, уређаја и алата које користи при обављању посла;– испољи љубазност, комуникативност, флексибилност у односу према сарадницима;– ради у тиму;– буде оријентисан према клијенту;– испољи иницијативност и предузимљивост при обављању посла;– буде прилагодљив на промене у раду и да решава проблеме у раду;– испољи позитиван однос према професионално-етичким нормама и вредностима. |
израђује потконструкције | – наведе врсте алата за размеравање и обележавање површина за постављање потконструкције- објасни поступак размеравања, обележавање и сечења профила потконструкције- наведе одговарајуће врсте термо и звучно изолационих материјала- наведе и објасни начин употребе различитих елемената монтажне технике(анкери, типлови, вијци и др)– наведе и објасни врсте носача за инсталационе елементе | – изабере и користи одговарајући алат- размери и обележи површину за постављање потконструкције- исече и постави термо/звучно -изолационе материјале- монтира елементе металних и дрвених потконструкција– монтира носаче за инсталационе елементе у предходно монтиране потконструкције | |
монтира гипс-картонске плоче и орнаментику | – наведе врсте алата за размеравање и обележавање гипс-картонских плоча- објасни поступак размеравања, обележавање, сечење и обрада спојева гипс-картонских плоча и отвора за прикључке на њима- обајасни поступке монтирања гипс-картонских плоча- објасни поступке обраде спојева гипс-картонских плоча (бандажирање)– објасни поступке обраде спојева гипс-картонских плоча са другим грађевинским материјалима (разделнице)– изабере гипсане елементе и гипсану орнаментику, према карактеристикама и захтевима ентеријера и објасни начин израде и монтаже– објасни особине, начин израде и уградње вештачког камена и штуко мермера, у складу са ентеријером. | – размери и обележи гипс-картонске плоче- сече гипс-картонске плоче- обрађује ивице гипс- картонске плоче ради припреме за монтирање- монтира гипс-картонске плоче (механичко причвршћивање и лепљење)– израђује и монтира различите гипсане елементе и гипсану орнаментику (једноставне и сложене)– обрађује површине у техникама вештачког камена и штуко мермера |